Ostatniego dnia maja 2019 r. wybraliśmy się z grupą Biedronek z Przedszkola Samorządowego na wycieczkę na łąkę. Dzieci chciały zapoznać się z mieszkańcami łąki, zarówno z roślinami jak i zwierzętami. Po drodze zobaczyliśmy rośliny rosnące nad Młynówką. Były to: podagrycznik, pokrzywa, niecierpek, przytulia i mniszek lekarski. Podziwialiśmy także piękne drzewa i krzewy. Najbardziej spodobał się nam wielki, majestatyczny platan. Dzieci wysłuchały też opowieści o słowiańskich korzeniach dzikiego bzu i jego właściwościach leczniczych. Wszystkie także chciały dotknąć przytulię, która potem nie chciała się „odczepić”. W czasie wędrówki spotkaliśmy kaczki, myszkę polną, padalca i młodą ropuchę oraz słuchaliśmy koncertu ptaków i żab! Na łące dzieci zobaczyły porzucone gniazdo, kopce kreta, różne trawy i dzikie kwiaty takie jak: kosaciec czy mak polny.

Karp, jako gatunek występował pierwotnie w okolicach Morza Kaspijskiego, w Europie południowo - wschodniej i Azji zachodniej. Karp został udomowiony w Chinach, a do Europy trafił już w roku 350 p.n.e. W Europie była to pierwsza ryba hodowana w sztucznych stawach, zakładanych przy klasztorach. W Polsce karp jest gatunkiem obcym, sprowadzonym pomiędzy XII a XIII wiekiem, prawdopodobnie przez zakon cystersów.

Odmiany hodowlane karpia to:

  • lustrzeń, karp królewski
  • karp pełnołuski
  • karp bezłuski (golec)
  • karp koi
  • karp zatorski

Te wiadomości oraz wiele innych o karpiach i innych rybach stawowych dowiedziały się dzieci z Przedszkola Parafialnego w czasie zajęć 14 maja 2019 r. Dzieci obejrzały także film o tym jak oddychają ryby i słuchały piosenek o kolorowych rybach i innych wodnych zwierzętach.

Potem dzieci malowały, wyklejały, ozdabiały swojego papierowego karpia. Powstały całkiem nowe „gatunki”.

We wtorek 30 kwietnia 2019 r. odwiedziła nas klasa IC ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Miliczu. Dzieci brały udział w zajęciach edukacyjnych „Czego rośliny potrzebują do życia?”. W pierwszej części zajęć była pogadanka o roślinach ich właściwościach, potrzebach oraz ich zdolnościach. Potwierdzeniem słów był fragment filmu znakomitego przyrodnika Sir Davida Attenborough Prywatne życie roślin. Dzieci dowiedziały, że roślina żyje w innej czasoprzestrzeni niż my i dlatego nie można jej oceniać tylko na podstawie naszych, ludzkich kryteriów bo wtedy nie dowiemy się o jej niesamowitych możliwościach. Ponadto najnowsze badania naukowe mogą wprowadzić w zdumienie gdyż rośliny nie tylko słyszą, widzą, poruszają się, ale mają najrozmaitsze strategie przetrwania i zdobywania nowych miejsc do zasiedlenia oraz się ...uczą. Tak i to jest ta niesamowita wiadomość, która może wiele zmienić w pojmowaniu świata roślin.

W drugiej części zajęć dzieci składały, z wcześniej przygotowanych elementów, mniszka lekarskiego. Przy okazji dowiedziały się o jego właściwościach leczniczych.

Polecamy do pracy w przedszkolu, w klasach I-III i na rewalidacji, książkę z serii „Montessori: odkrywam i poznaję" Chiary Piroddi z pięknym ilustracjami Agnese Baruzzzi. Wielka księga przyrody wprowadza młodego czytelnika w świat otaczającego go środowiska z jego roślinami, zwierzętami oraz miejscami bytowania zwierząt. Za pomocą pięknych ilustracji młody odkrywca zdobywa nowe wiadomości, a dzięki ćwiczeniom, nowe umiejętności matematyczne, motoryczne, koordynację ręka - oko, rozwijając jednocześnie słownictwo, świadomość kolorów i kształtów. Książka czerpie z metod Marii Montessori.

Ostatnio Powiatowe Centrum Edukacji Ekologicznej odwiedziły Pszczółki z Przedszkola Samorządowego w Sośniach. Dzieciom towarzyszyła wychowawczyni p. Marzena Pawelec wraz ze współpracownikami. Dzieci uczestniczyły w zajęciach o witaminach, które można znaleźć w naszych owocach, warzywach i innych pokarmach z codziennego menu. Dzieci chętnie brały udział w zajęciach w czasie których wykazały się wielką kreatywnością. Powstały bardzo piękne i oryginalne prace z jabłkiem w roli głównej. Na deser był sok z jabłek przy powstaniu którego pomagały dzieci. Wszystkim bardzo smakował, a dla chętnych była dokładka.