9 marca 2020 r. na zajęciach o właściwościach wody, jej znaczeniu dla ludzi, o stanach skupienia wody były przedszkolaki z Przedszkola „Świat Malucha". Dzieci przeprowadzały różne doświadczenia związane z wodą a, także oglądały doświadczenia, wykonywane przez edukatora Powiatowego Centrum Edukacji Ekologicznej. "Żabki" oglądały także filmy edukacyjne o obiegu wody w przyrodzie i sposobach pozyskiwania wody oraz o jej oczyszczaniu. Zajęcia odbywały się przy dźwiękach szumu wody i innych odgłosach natury.

„WIOSNA"
Przyszła do nas pani wiosna,
cała w sukni z kwiatów.
Uśmiechnięta i radosna.

Pierwszy dzień wiosny kalendarzowej świętujemy 21 marca, zaś 20 marca wypada pierwszy dzień wiosny astronomicznej. Początek wiosny astronomicznej zbiega się również z równonocą wiosenną. Właśnie wtedy dzień trwa tyle samo, ile noc. Odtąd dzień będzie już coraz dłuższy Radość z powitania wiosny jest w Polsce jest obchodzona już od dawna. Składają się na nią:

  • topienie Marzanny (marzanna to słowiańska bogini, która symbolizuje zimę i śmierć i była uważana za demona, kukłę marzanny wykonywano ze słomy, owijano białym płótnem i przyozdabiano wstążkami oraz koralikami),
  • gaik (jest to gałązka sosny bądź jodły przystrojona świecidełkami, wstążeczkami czy innymi ozdobami, z która dziewczęta okrążały wieś),
  • wiosenne porządki,
  • przygotowania do Świąt Wielkanocnych (w tym dyngus wywodzący się z obrządku słowiańskiego symbolizujący oczyszczenie ciała i duszy oraz malowanie jajek).

Na zajęcia "Wiosenne zwyczaje w Polsce" do Powiatowego Centrum Edukacji Ekologicznej przyszły przedszkolaki z Przedszkola Parafialnego z Milicza. W czasie zajęć rozmawiano o zwyczajach wiosennych, przygotowaniach do Świąt Wielkanocnych oraz przygotowano piękne prace plastyczne „Pani Wiosna".

„Co mówią drzewa, Gdy im brak wody?
Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?
Co powiesz Ty, Gdy przez dni całe
W kranie i sucho w powietrzu?”

„Woda” - T. Ferenc

27 lutego 2020 r. gościliśmy w Powiatowym Centrum Edukacji Ekologicznej sześciolatki z Przedszkola Parafialnego w Miliczu na zajęciach o właściwościach wody, jej znaczeniu dla wszystkich żyjących istot oraz o potrzebie jej oszczędzania.

Dzieci smakowały wodę, wąchały ją, wprowadzały do niej powietrze, rozpuszczały w niej cukier, sól, mąkę i otręby, a także dowiedziały się jak woda krąży w środowisku oraz miały okazję zaobserwować wszystkie stany skupienia wody. Najwięcej frajdy przedszkolaki miały łapiąc banki mydlane oraz obserwując wybuch wodno – mydlano - octowego wulkanu. Dużo radości i śmiechu było gdy dzieci zgadywały które przedmioty pływają, a które topią się w wodzie.

Woda to najbardziej rozpowszechniony związek chemiczny w przyrodzie. Ta niezwykła substancja, jest jedną z niewielu, które mogą występować w trzech stanach skupienia:

  • lotnym jako para wodna
  • ciekłym
  • stałym w śnieżynce lub lodzie

Zmiany temperatury i ciśnienia powodują, że woda może zmieniać swoje stany skupienia.

W zwykłej temperaturze woda jest cieczą przezroczystą, bez smaku i zapachu. Barwa wody, jej przezroczystość, zależy od składu substancji w niej rozpuszczonych lub zawieszonych, które wpływają na stopień odbicia, rozproszenia i pochłaniania światła przez wodę. Czasami wydawać się może, że barwa wody jest niebieska i dlatego tak ją malują dzieci na swoich obrazkach.

Te wiadomości i jeszcze wiele innych o cudownych właściwościach wody usłyszały przedszkolaki z grupy pięciolatków Przedszkola Parafialnego z Milicza. O jej niektórych właściwościach mogły się przekonać wykonując szereg doświadczeń. Dzieciaki bawiły się świetnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach.

Pokrzywo której włókna potrzebne są do wyrobu tkanin
Rumianku który leczysz nie tylko ludzi i zwierzęta
ale i rośliny rosnące w pobliżu
Szałwio potrzebna w cierpieniu
Nie opuszczajcie nas nawet wtedy
kiedy pod parasolem deszcz ciemno i zimno

Ks. Jan Twardowski „Jeszcze jedna litania"

24 stycznia 2020 r. uczniowie 6 klasy wraz z wychowawcą ze Szkoły Podstawowej Nr 2 i Szkoły Muzycznej I Stopnia w Miliczu uczestniczyli w zajęciach warsztatowych „Magia roślin leczniczych". W czasie zajęć uczniowie dowiedzieli się jak ludzie zdobywali wiedzę z ziołolecznictwa, poznali właściwościach lecznicze niektórych ziół oraz usłyszeli wiele ciekawostek z życia roślin co niewątpliwie zmieniło ich spojrzenie na to królestwo. Po części teoretycznej uczniowie mieli okazję spróbować nie tylko herbatek ziołowych, ale i innych (smacznych) przetworów z roślin dziko żyjących.