Jesteśmy od dłuższego czasu codziennie wręcz bombardowani informacjami w mediach o groźnym korona wirusie. Dzieci również mogą być zaniepokojone lub wręcz wystraszone nową dla nich sytuacją. Wielu z nas nie zwraca uwagi na to, że kilkuletnie dzieci, które są przecież uczestnikami obecnej sytuacji też na swój sposób ją przeżywają. W ocenie psychologów największym błędem jest udawanie przed dzieckiem, że nic się nie dzieje.

Dzieci reagują silnymi emocjami, kiedy obserwują różne zachowania rozemocjonowanych lub zaniepokojonych dorosłych wynikające z przeżywanych przez nich emocji, z którymi nie zawsze sobie radzą w nowej i nieznanej dla każdego sytuacji.

Podstawowa zasada brzmi: należy z dziećmi rozmawiać i na bieżąco mówić, co się wokół nich dzieje operując słownictwem dostosowanym do wieku dziecka. Warto pamiętać ,że jeśli my czujemy niepokój, to dziecko będzie to widziało, odczuwało i też będzie się niepokoić.

Co zatem robić, aby nie udzielał im się strach czy przerażenie, które być może odczuwamy w obcowaniu z epidemią?

Poniżej znajdują się propozycje filmów i książeczek edukacyjnych, które mogą być inspiracją dla rodziców „Jak rozmawiać z dziećmi o korona wirusie”, poradnik dla rodziców dzieci z autyzmem nie tylko w czasie epidemii Covid-19 oraz propozycja dla młodzieży w formie wykładu jak skutecznie uczyć się w domu.

  • Film edukacyjny wyjaśniający dzieciom i dorosłym pojęcia związane z korona wirusem czyli jak rozmawiać z dziećmi o epidemii „Krótki film o koronawirusie dla dzieci”.
  • Ilustrowana książeczka dla dzieci o koronawirusie.
  • Koronawirus – ilustrowana książka dla dzieci (jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie).
  • Bajka dla dzieci o złym królu Wirusie i dobrej Kwarantannie.
  • Poradnik dla rodziców osób z autyzmem nie tylko w czasie epidemii COVID -19. Opracowanie Fundacja Synapsis 2020.
  • Wywiad z dr hab. Tomaszem Grzyb profesorem Uniwersytetu SWPS „Jak skutecznie uczyć się w domu”.
  • Film edukacyjny „12 porad jak się ochronić przed korona wirusem”.

Przygotowała Bożena Ośko - psycholog

Aby otworzyć i obejrzeć prezentację kliknij ►

Dzisiejsza sytuacja spowodowana epidemią w znacznym stopniu zdezorganizowała życie wielu z nas. W przestrzeni medialnej pojawia się wiele informacji, porad i propozycji jak radzić sobie w tym trudnym czasie izolacji.

Consilia Centrum Psychoterapii i Szkoleń - terapia dzieci i młodzieży przygotowała ciekawą propozycję w postaci dziennika z czasu kwarantanny, który jest narzędziem pomagającym dzieciom wyrazić to co czują i myślą w związku z aktualną sytuacją. Nazwaniem i opisaniem własnych emocji, inspiracją do rozmowy o ważnych dla dzieci i rodziców sprawach.

Zachęcam Państwa do skorzystania z ww. propozycji. Poniżej znajduje się link, gdzie można ściągnąć Dziennik w formacie pdf.

 psychoterapia.plus/dziennik-z-czasu-kwarantanny/

"Integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. Nasze zmysły przekazują nam informacje dotyczące fizycznego stanu naszego organizmu i otoczenia. Bodźce płyną do naszego mózgu niczym strumienie do jeziora. W każdej chwili docierają do nas niezliczone kawałeczki informacji. Mózg lokalizuje, segreguje i porządkuje otrzymywane bodźce, podobnie jak policjant na skrzyżowaniu kieruje samochodami. Kiedy bodźce przepływają w dobrze zorganizowany i zintegrowany sposób, mózg może je wykorzystywać do tworzenia wyobrażeń, opracowywania zachowań i przyswajania wiedzy. Kiedy przepływ bodźców odbywa się w niezorganizowany sposób, życie może przypominać korek uliczny w godzinach szczytu.” – P. Godwin Emmons, L. McKendry Anderson „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej”.

Aby otworzyć pełną treść artykułu kliknij ►

Drodzy rodzice! Przyszło nam się zmierzyć z zupełnie nową, nieznaną nam rzeczywistością. Naturalna aktywność naszych dzieci ograniczona została przymusem pozostania w domu. Niejednokrotnie powoduje ona, że dzieci częściej niż dotychczas narzekają na nudę.

Aby uzmysłowić sobie, jak ten stan zniechęcenia jest im potrzebny, odsyłam Was rodzice do zapoznania się z artykułami:

https://dziecisawazne.pl/dlaczego-nuda-jest-potrzebna/

https://dziecisawazne.pl/nudzi-mi-sie-no-to-chodz-sie-przytulic/

Inne przydatne linki:

https://www.youtube.com/watch?v=H0mx90NbvuM

https://www.youtube.com/watch?v=iwjXGTBNxtc